طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیل تا پایان دوره متوسطه رایگان است و دولت مکلف است که امکان تحصیل برای همه فرزندان ملت را فراهم کند. در همین راستا یا باید روستاها و مناطق محروم را مجهز به مدارس کرد و فرزندان اهالی روستا را فارغ از سختی های غیراجباری تدریس. ویا فکری به حال مدارس شبانه روزی کرد و مجددا به ارزیابی وضع دانش آموزان در حال تحصیل در این مدارس پرداخت و چاره ای اندیشید تا تنها یادگار روزهای تحصیل در مدارس شبانه روزی برای آنان کسب علم و اخلاق حسنه باشد نه آسب های روحی و ضعف های جسمانی.
یکی از مشکلات مدارس شبانه روزیاین است که سرپرستهای مدارس شبانه روزی با معیارهای غیرحرفه ای انتخاب میشوند و به دلیل موقعیت کاری و اقامت شبانه در خوابگاه مدرسه نیروهای کیفی حاضر به خدمت در شبانه روزیها نیستند و گاهی اوقات کسی مسئولیت این پست حساس را برعهده می گیرد که بعضا هیچ تعهدی در قبال شرایط روحی و روانی دانش آموزان ندارد و نمی داند که سرپرست بودن در مدرسه ای شبانه روزی یعنی قبول جایگزین بودن والدین برای دانش آموزانی که ترک خانه کرده اند.از سویی دیگر دوری از خانواده و مشکلات روحی و روانی در ترکیب با برنامههای سختگیرانه تربیتی، باعث بیانگیزگی دانشآموزان و افت تحصیلی آنها میشود.
یکی دیگر از مشکلات این مدارس، تامین غذای کافی و با کیفیت مناسب برای دانشآموزان است که با سرانه ای که دولت برای غذای آنان معین کرده است حتی تهیه یک وعده غذایی آنان هم محال است و با این اوصاف مدیران مراکز شبانه روزی مجبورند از سایر اعتبارات رفاهی برای تامین غذا استفاده کنند. چون فقر غذایی باعث میشود که پروتئین و ویتامینهای لازم بدن دانشآموزان در مرحله رشد تامین نشود. تورم رو به افزایش نیز از سویی دیگر، تامین غذای دانشآموزان را به مهمترین دغدغه مدیران شبانه روزیها تبدیل کرده است.
به همین بهانه در آغاز هفته ی شوراهای آموزش و پرورش آقای بهمنی مدیر کل امور شوراهای استانداری اصفهان و آقای یسلیانی فرماندار ،آقای مری بخشدار ، آقای علوی نژاد مدیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولین در جمع شورای دبیران و شوراهای دانش آموزی ودانش آموزان چند مدرسه حضور یافته و از نزدیک از مشکلات مدارس خصوصا مدارس شبانه روزی آگاه گردیدند .
مصطفی حسامی