خبرهای فارسی

اخبار موسیقی، اخبار آی تی، اخبار ورزشی، اخبار استخدام

خبرهای فارسی

اخبار موسیقی، اخبار آی تی، اخبار ورزشی، اخبار استخدام

تاریخچه بسیج

مقدمه:

هرانقلابی دارای مشخصاتی است که الهی بودن ، مردمی بودن ، دارای رهبری الهی ، دارای اصالت دین و مشروعیت از مشخصه های انقلاب اسلامی است که امام امت (ره) چنین می فرمایند000 شک نباید کرد که انقلاب اسلامی از همه انقلابها جداست هم در پیدایش و هم درکیفیت مبارزه و اهم انگیزه انقلاب و قیام

نقش مردم درحکومت اسلامی :

اساساً ازصدر اسلام تا کنون مردم درتشکیل حکومت اسلامی نقش به سزایی داشته اند که قرآن خانه کعبه را وسیله ای برای قیام مردم ونظام بخشیدن به کار و امور مردم قرار داده است و نیز در کلام حضرت علی (ع) آمده است استوانه های استحکام بخش دین ، مرکز ثقل اجتماعات اسلامی و نیروهای عظیم مجاهدان پیکار گر علیه دشمن درهرزمانی ازنوامیس الهی و انسانی ، عامه مردم هستند0


نقش مردم درحفظ انقلاب اسلامی ایران :

دادن رای بالای 98% و حضور درصحنه های مختلف و بذل و ایثار جان و مال ازسوی مردم از انقلاب تا به امروز شاهد این مدعاست.


تعریف بسیج :

بسیج به لحاظ لغوی به معنای عزم و اراده ، آماده سفر شدن، سامان و اسباب ساز و سامان جنگ ، آماده ساختن نیروهای یک کشور برای جنگ می باشد.


هدف از تشکیل بسیج :

براساس آیه 40 سوره توبه و برای آمادگی همه جانبه از انقلاب اسلامی با بهره گیری از همه اقشار در سنین مختلف از نوجوانان 16 ساله تا انسانهای 70 ساله بسیج تشکیل شده است .

اهمیت و ضرورت تشکیل بسیج :

دفاع همه جانبه از مقدسات و ایدئولوژی و ضرورت پیشگیری و مقابله با خطرات بالقوه و بالفعل می باشد .

فرهنگ بسیجی :

فرهنگ بسیجی در داشتن اعتقاد قلبی ، توجه به ارزشهای دینی،برخورداری از صفات اخلاقی حسنه وفرهنگ معنویت، شجاعت ، غیرت ، استقلال و آزادگی طلبی و .... خلاصه می شود .


ویژگی های بسیج :

مبنای دینی و اعتقادی داشتن ، مردمی بودن ، عدم تزلزل در اندیشه و فکر ، اصول گرایی ، همه جانبه گرایی و کامل بودن و منحصر به فرد بودن از عمده ویژگیهای بسیج است .


خصوصیات بسیج :

شامل گروه مقاموت ، پایگاه مقاومت ، حوزه مقاومت ، مرکز مقاومت ، و گردانهای عاشورا و الزهرا و واحدهای پیشگام و پوینده می باشد .


خصوصیات بسیجی :

یک بسیجی که نمونه بارز آن در عصر حاضر در وجود امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری متبلور است دارای خصوصیات و محسنات عالی می باشد که عمده آنها را می توان در مکتبی بودن ، اطاعات از ولایت فقیه ، اخلاص ف تواضع و فروتنی ، غیرت دینی ، حسن خلق ، شجاعت ، مردمی بودن و شهادت طلبی یافت.

 

 

ادوار فعالیتی بسیج:

کارکرد بسیج راطی دو دهه عمر بسیج می توان به 4 دوره تقسیم کرد:

- ازسال 1358نا سال 1360 دوران شکل گیری بسیج و ایجاد آمادگی درمردم و زمینه سازی برای مقابله با خطرات احتمالی 0

-از سال 1361 تانیمه 1367 دوران مقابله با خطر بالفعل و دفاع نظامی ازنظام وانقلاب اسلامی ( دوران دفاع مقدس )

-از سال 1367تا 1370 دوران موقتی وخروج ازکرک بالنده و فعالیت مناسب که لازم شد در دوره جدید حرکت وتحولی نو پیدا شود0

-از سال 1371 تا بحال ( ادامه دارد ) حضور بسیج در عرصه سازندگی که با تدابیر روشنگر و راه گشای مقام معظم رهبری آغاز شده و همچنان بسیج درعرصه های گوناگون بصورت فعال و بالنده به پیش میرود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.