خبرهای فارسی

اخبار موسیقی، اخبار آی تی، اخبار ورزشی، اخبار استخدام

خبرهای فارسی

اخبار موسیقی، اخبار آی تی، اخبار ورزشی، اخبار استخدام

ارتباط نزدیک کیفیت و رضایت مشتری (Iso 10002,10004)

راضی نگه داشتن مشتریان از اهم فعالیتهای کسب و کارهای موفق می باشد.شاید کسی فکر نمیکرد که از زمان دانشمندی چون دمینگ کیفیت و به تبع آن راضی نگه داشتن مشتری به این سطح از اهمیت برسد که شرکتها همواره در جهت ارتقای رضایت مشتریانشان از هیچ کوششی فروگذار نبوده اند. در این راستا مفاهیمی همچون مدیریت بر مبنای رضایت مشتریان ،شش سیگما ، مدیریت کیفیت فراگیر ، و ... همواره  در شرکتها پیاده شده است. این شرکتها همچنین با اندازه گیری منظم شاخص رضایت مشتریان ضمن کنترل و ارزیابی عملکرد برنامه های خود، در تلاشند تا دل مشتریان را بدست آورده و آنها را از خودشان راضی نگه بدارند. در این زمینه بررسی های  وسیعی انجام داده اند و حتی برخی شرکتهای تخصصی هم برای این کار تاسیس شده است تا به شرکتها و موسسات دیگر در این زمینه مشاوره لازم را داده و آنها را کمک نمایند. امروزه با رشد و گسترش تکنولوژی و نوآوریها در محصولات و خدمات، سطح انتظارات و توقعات مشتریان بالا رفته است. در بازار رقابتی سالم معمولا سطح توقعات و انتظارات مشتریان بیش از میزان مورد ارائه در صنایع است.  مشتری روزبروز حق انتخاب و قدرت خریدش بیشتر شده و از همه مهمتر به جایگاه حقیقی خود نزدیک شده و به بیان ساده تر دنبال حق و حقوق خود است. در عصر حاضر رعایت حقوق مشتریان به صورت یک الزام درآمده که هیچ شرکتی نمی تواند این موضوع را نادیده بگیرد،  چرا که کوتاهی در این خصوص نتیجه ای جز نابودی و شکست برای شرکت به همراه نخواهد داشت. به هر حال آگاهی مشتریان، کار شرکتها را دشوار نموده است. تا چند سال پیش رقابت بین شرکتها در تصاحب سهم بازار بیشتر بوده و اینک سخن از سهم مشتری در میان است. بررسیها و تحقیقات بازار انجام گرفته نشان از عدم کفایت برنامه هائی مانند مدیریت ارتباط با مشتری به تنهائی بوده است طوریکه  در عین راضی بودن مشتریان، شرکتها ممکن است در حال از دست دادن مشتریان به بهانه های مختلف باشند. به عبارت دیگر تعداد مشتریان راضی که از شرکتها به دلایلی روی برمی گردانند کم نیستند. از طرف دیگر، هزینه بدست آوردن یک مشتری جدید، چندین  برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی است.از اینرو شرکتها تلاش خود را در حفظ مشتریان فعلی و ایجاد وفاداری بین مشتریان قرار داده اند. شرکتهای استثنائی مشتریان خشنود خلق میکنند. آنها طرفدارانی وفادار برای خود ایجاد میکنند. شاید همه ما عادت به رفتن به یک رستوران خاص را بطور مکرر و در مقاطع زمانی متعدد تجربه کنیم و یا کسانی که همیشه از یک برند خودرو خریداری می کنند و 30 یا 40 سال یک برنداتومبیل را استفاده می کنند. شاید اگر شما یک تلوزیون سونی خریداری کنید و ببینید پس از زدن دوشاخه به برق روشن نمیشود بجای شک به اینکه تلوزیون خراب است فیوز برق را چک کنید، در حالیکه واقعا شاید تلوزیون خراب باشد ولی برای شما چنین باوری ساده نیست ،این وفاداری و میزان رضایت مشتری از یک برند و نشان دهنده کیفیت آن برند در طول سالیان است که به چنین جایگاهی رسیده است. شاید این گفته دمینگ که بهترین تبلیغ کیفیت است امروز بیشتر از قبل فابل درک است. از جمله اشتباهاتی که شرکتها مرتکب می شوند این است که تصور می کنند سیستم رضایت مندی مشتری یا سیستم های CRM فقط برای رضایت سنجی و ارتباط با مشتری بکار میروند که این درحالیست که این استاندارد در واقع یک راهنما برای اجرای کاملتر سیستم مدیریت کیفیت است.

در جاییکه داده ها از رضایت مشتری به هدف بررسی کیفیت محصولات و خدمات جمع آوری می شوند نهایتا این اقدامات اصلاحی ریشه ای می باشند که مشکلات آنچه به مشتری ارایه شده را حل می کنند تا در طول زمان و در تجارب بعدی چنین مشکلاتی بروز نیابد. در کشور ما شاید موضوع رضایت مشتری و ارتباط تنگاتنگ آن با کیفیت محصولات و خدمات هنوز به آن حد از اهمیت که در اقتصادهای بزرگ جهان شناحته شده است، نرسیده است. که خود یک پتانسیل بالا برای پیشرفت و بهبود در اختیار سازمانها قرار می دهد چرا که پیشگامان همیشه برنده خواهند بود.  شاید در ابتدای کار مشکلات فراوانی باشد و رقبا به راحتی پیشی بگیرند بدلیل هزینه کمتری که برای تولید ولی در دراز مدت بازنده خواهند بود چرا که مشتری درک بهتری از امکانات مورد ارائه به وی خواهد شد و این حیات سازمان را تضمین و اصطلاحا آنرا بی مرگ می کند،  البته تا زمانیکه در مسیر رضایت مشتری و پاسخ به نیازهای حتی ناگفته و فراتر از عرف و قوانین گام بردارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.