خبرهای فارسی

اخبار موسیقی، اخبار آی تی، اخبار ورزشی، اخبار استخدام

خبرهای فارسی

اخبار موسیقی، اخبار آی تی، اخبار ورزشی، اخبار استخدام

سازمان سیا + بازجویی

180 میلیون دلار بگیرید اعتراف بگیرید!

گاردین در مطلبی به اقدام سازمان سیا در سپردن متهمان به شرکت های خصوصی جهت بازجویی از آنها اشاره کرده است.

به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، پیامدهای انتشار گزارش سنای آمریکا درباره نحوه برخورد غیر انسانی سازمان جاسوسی سیا با متهمان به اقدامات تروریستی همچنان ادامه دارد. گاردین با بررسی متن گزارش به نکته ای تازه اشاره نموده و آن اینکه سازمان سیا جهت اعتراف گیری از این متهمان، آنها را به نهادهای خصوصی واگذار می نموده و مبالغی کلان به آنها پرداخت می کرده است.

انتشار گزارش اخیر با واکنش های متفاوتی روبرو  بوده و در حالی که اوباما و برخی جریان های داخلی و بین المللی به تقبیح آن پرداخته اند، بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا، که اقدامات غیر انسانی سازمان سیا در دوره ریاست وی صورت پذیرفته به دفاع از این رویکرد و مسئولین وقت سیا پرداخته و آنها را حافظین امنیت آمریکا خوانده است.

بر اساس گزارش گاردین، سیا در ازای همکاری این شرکت مبلغ 180 میلیون دلار را در سال 2006 به آنها پرداخت نموده است. بنابر این گزارش 85 درصد از کسانی که در رویه بازجویی ها، شکنجه ها و اعتراف گیری ها دخیل بوده اند متعلق به پیمانکارانی بوده که به همکاری با سیا می پرداخته اند.

بر اساس گزارش سنا آمریکا، اقدامات فوق و روند شکنجه های متعدد نظیر خفگی مصنوعی، ممانعت از خواب متهم و... در ده ها بازداشتگاه آمریکا در کشورهای خارجی صورت پذیرفته است. این در حالی که به گفته سنا، سیا فاقد آمادگی لازم برای انجام این امر بوده است بنابراین از نیروهایی خارج از سازمان استفاده نموده که به امور روانشناسی در مورد نحوه اعتراف گیری مسلط بوده اند.

انتشار گزارش فوق دامن کشورهای اروپایی را نیز گرفته چرا که در گزارش سنا به همکاری اروپایی ها با سازمان سیا اشاره شده است و این امر موجب خشم و اعتراض گروه های حقوق بشری در سطح کشورهای اروپایی شده است. سنا تاکید کرده که سه بازداشتگاه کلیدی آمریکا که شکنجه ها در آنها صورت پذیرفته در رومانی، لهستان و لیتوانی مستقر بوده است.

به رغم اعتراض های متعدد صورت گرفته در این زمینه به نظر می رسد افرادی که در انجام این قبیل اقدامات دخیل بوده اند مورد پیگرد قضایی قرار نگیرند. یک مقام قضایی بلند پایه آمریکا به لس آنجلس تامیز گفته که دادستان های فدرال در زمینه سوء رفتار با متهمین تحقیقات جدیدی را به عمل نخواهد آورد، چرا که آنها قوانین کیفری را نقض نکرده اند. به گفته ی وی مطلب جدیدی در گزارش اخیر سنا ذکر نشده که قابلیت پیگرد قضایی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.